Master plan λιμανιού Πάτμου – Μώλος πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων

21/04/2023

Ιστορικό

Ακριβής αναπαράσταση της εικόνας του λιμένα με κρουαζιερόπλοιο προσδεδεμένο στην σχεδιαζόμενη προβλήτα.
Δείτε περισσότερα εδώ.

Με το σκεπτικό ότι με την πάροδο του χρόνου αυξάνονται οι λιμενικές χρήσεις/λειτουργίες και επομένως χρειάζονται νέα έργα και νέες επενδύσεις δημιουργήθηκε το master plan για τον λιμένα Πάτμου.
Αυτά που αναφέρονται ως αναγκαία έργα(απόφαση Συντoνιστή Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, 16/10/2019) είναι:
1. Εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων 220 μέτρων
2. Εξυπηρέτηση υδροπλάνων
Έτσι το σημερινό λιμάνι της Πάτμου-σύμφωνα με το master plan-σχεδιάζεται να είναι αποκλειστικά προσανατολισμένο σε αμιγώς τουριστική χρήση.
Επεκτείνεται λοιπόν η χερσαία ζώνη λιμένα Σκάλας και εγκρίνονται τα εξής έργα:
1. Οικοδόμηση διώροφου κτηρίου 650 τ.μ. στην υπάρχουσα προβλήτα
2. Κατασκευή προβλήτας επί πασσάλων για εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων 220 μέτρων, με επιχωμάτωση 3.200+ τ.μ. κατά μήκος της ακτής του κόκκινου φάρου.
Από όλα τα προβλεπόμενα έργα αυτό που υλοποιείται, κατά προτεραιότητα, είναι η κατασκευή του μώλου-προβλήτας.
Ως Σύλλογος διαφωνούμε με το έργο και πιστεύουμε ότι τα κρουαζιερόπλοια εξυπηρετούνται άψογα, με τον τρόπο που δένουν όλα τα χρόνια της κρουαζιέρας, στο νησί. Αράζοντας δηλαδή μακριά από τις κατοικημένες περιοχές του λιμανιού και μεταφέροντας τους τουρίστες με τις τοπικές λέμβους.
Το έργο του νέου μώλου για μας είναι περιττό και αχρείαστο.
Αποτελεί δε πρόκληση η δαπάνη υλοποίησης που απαιτείται, τη στιγμή που εκκρεμούν σοβαρά έργα υποδομής (βιολογικός, ύδρευση, διαχείριση απορριμμάτων, υγειονομική κάλυψη…)

Όλη η έκταση μεταξύ των δύο προβλητών δεξιά και αριστερά, συμπεριλαμβανομένης της παραλίας, σχεδιάζεται να τσιμεντωθεί σε βάθος αρκετών μέτρων προς το νερό ώστε να δημιουργηθεί χώρος στάθμευσης και μανουβρών μεγάλων οχημάτων.

Όλη η παράκτια έκταση που φαίνεται στην φωτογραφία σχεδιάζεται να καλυφθεί από έναν μώλο για κρουαζιερόπλοια μήκους 220 μέτρων.

Οι απόψεις του Ιππόκαμπου για το σχέδιο

Η Πάτμος ανήκει στους μικρούς νησιωτικούς πληθυσμούς (έκταση 34 χλμ. και πληθυσμός 3.500), έχει διατηρήσει, εν πολλοίς, την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της και η πολιτεία, αναγνωρίζοντας την αξία τόσο των ιστορικών μνημείων της όσο και του φυσικού της τοπίου, την έχει θωρακίσει με νόμους προστασίας που την έχουν προφυλάξει ως τώρα.
Το προτεινόμενο έργο κατασκευής προβλήτας πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (μήκους 220 μ.), στην είσοδο του λιμανιού θεωρούμε ότι απειλεί με ανεπανόρθωτη καταστροφή την Πάτμο.
Ως Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου «Ιππόκαμπος» εκφράζουμε τις ακόλουθες αντιρρήσεις-ενστάσεις σχετικά:
1. Θα επέλθει ανεπανόρθωτη αλλοίωση του φυσικού ανάγλυφου της περιοχής κατασκευής της προβλήτας, εφ’ όσον προβλέπονται επιχωματώσεις και επέκταση της επιφάνειας χρήσης του λιμένα από τα προβλεπόμενα έργα. Το όλο εγχείρημα έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τον χαρακτηρισμό της Πάτμου ως τοπίου ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.
2. Το θαλάσσιο περιβάλλον του λιμανιού θα υποστεί τις συνέπειες της αύξησης της ρύπανσης από τα απόβλητα και τα καύσιμα των κρουαζιερόπλοιων.
3. Θα επιβαρυνθεί με την ατμοσφαιρική μόλυνση από τα εκπεμπόμενα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων, για όσο διάστημα παραμένουν στην προβλήτα με τις μηχανές σε λειτουργία, όχι μόνον η κατοικημένη περιοχή που γειτνιάζει με την προβλήτα αλλά και όλος ο οικισμός της Σκάλας.
4. Η ποιότητα του αέρα θα επηρεαστεί και από την αύξηση της κίνησης τροχοφόρων (πούλμαν, ταξί). Γενικότερα, θεωρούμε ότι, ως προς το κυκλοφοριακό, η πορεία πρέπει να είναι αντίστροφη. Μείωση των οχημάτων, φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, μελέτη παράκαμψης της παραλιακής οδού της Σκάλας και δημιουργία περιφερειακού δρόμου.
5. Η ύπαρξη ενός μόνον κεντρικού οδικού άξονα, κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, με την αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων, θα δημιουργήσει συνθήκες αστικού περιβάλλοντος με ηχορύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση, κίνδυνο ατυχημάτων και γενικότερη εικόνα αστικού λιμένα.
6. Ουδεμία οικονομική μελέτη έχει προϋπάρξει που να αποδεικνύει το όφελος από την αύξηση των επισκεπτών κρουαζιέρας για την οικονομία του νησιού. Θεωρούμε ότι τα οφέλη θα πρέπει να αφορούν, αν όχι το σύνολο, πάντως μεγάλη μερίδα του πληθυσμού για να δικαιολογούν τέτοιου μεγέθους επεμβάσεις.
7. Οι υποδομές του νησιού είναι ελλειμματικές για τους κατοίκους και βεβαίως προβληματικές, όταν ο πληθυσμός πολλαπλασιάζεται – την υπερφορτωμένη θερινή περίοδο – και βεβαίως δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες (ύδρευση, αποχέτευση, συγκοινωνιακό δίκτυο, υγειονομική κάλυψη).
8. Εκτός από τους φορείς του Δήμου και μια πολύ μικρή ομάδα επιχειρηματιών που έχουν άμεσο συμφέρον από την κρουαζιέρα (πράκτορες κρουαζιερόπλοιων, λεμβούχοι κ.λ.π.) είναι ελάχιστοι οι δημότες της Πάτμου που γνωρίζουν τι επιδιώκεται με την ακραία αυτή επέμβαση στο περιβάλλον του νησιού.
Διαδίδεται ότι «η προβλήτα θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού και η κρουαζιέρα αποτελεί την ατμομηχανή του τουρισμού για την Πάτμο». Η πραγματικότητα είναι ότι, επειδή δεν έγινε η δημόσια διαβούλευση στην Πάτμο (αλλά στην Ρόδο), οι κάτοικοι δεν ενημερώθηκαν καθόλου και δεν ζητήθηκε ποτέ η γνώμη τους.
9. Το μέγεθος του νησιού, τόσο σε έκταση όσο και σε πληθυσμό, δεν αντέχει μιας τέτοιας κλίμακας επέμβαση στο ευαίσθητο οικοσύστημά του. Το έργο είναι δυσανάλογο με την φέρουσα ικανότητα της Πάτμου. Έπρεπε να έχει προηγηθεί τεχνική μελέτη.
10. Δηλώνουμε ως συλλογικότητα ότι δεν είμαστε γενικά εναντίον της κρουαζιέρας. Πιστεύουμε ότι προσφέρει στην οικονομία του νησιού. Όμως δεν θα συμφωνήσουμε να θυσιαστούν, στο βωμό της κρουαζιέρας, αυτά που θεωρούμε ως ανυπέρβλητες αξίες της Πάτμου. Το αμόλυντο φυσικό της περιβάλλον και η ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Σχετικά Άρθρα & Αποφάσεις

Φωτογραφική αποτύπωση της νέας σχεδιαζόμενης προβλήτας-μαμούθ

Φωτογραφική αποτύπωση της νέας σχεδιαζόμενης προβλήτας-μαμούθ

Στα πλαίσια των ενεργειών του Ιππόκαμπου για την αποτροπή της υλοποίησης του καταστροφικού έργου-μαμούθ της νέας προβλήτας κρουαζιερόπλοιων, σας παρουσιάζουμε την πιστή αναπαράσταση του ολοκληρωμένου έργου, όπως την κατασκεύασε επαγγελματίας αρχιτέκτονας, βάσει των...

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και ο μώλος κρουαζιερόπλοιων της Πάτμου

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και ο μώλος κρουαζιερόπλοιων της Πάτμου

Συντάκτης του κειμένου: Willebrord Sluijters Το Ταμείο Ανάκαμψης (στα αγγλικά "Recovery and Resilience Facility”) ιδρύθηκε το 2021 για να βοηθήσει τις χώρες της ΕΕ να ξεπεράσουν τις οικονομικές συνέπειες της κρίσης COVID. Το Ταμείο χρηματοδοτεί μεταρρυθμίσεις και...

Να ακυρωθεί η κατασκευή του μώλου πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στην Σκάλα Πάτμου – ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΩΡΑ!

Να ακυρωθεί η κατασκευή του μώλου πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στην Σκάλα Πάτμου – ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΩΡΑ!

Ο Σύλλογός μας προχωράει στην συλλογή υπογραφών για την ακύρωση της κατασκευής του μώλου πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στην Σκάλα Πάτμου. Διαβάστε το αίτημα και υπογράψτε ηλεκτρονικά ΕΔΩ (μπορείτε να επιλέξετε η υπογραφή σας να μην εμφανίζεται δημόσια) Read and...

Υπόμνημα σχετικά με το Master Plan για το λιμάνι της Πάτμου

Υπόμνημα σχετικά με το Master Plan για το λιμάνι της Πάτμου

Στα πλαίσια εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του λιμανιού της Πάτμου εκπονήθηκε στο διάστημα των τελευταίων 10 χρόνων ένα master plan, ένας σχεδιασμός δηλαδή των απαραίτητων έργων.Η διαδικασία, όσον αφορά την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ), ολοκληρώθηκε το...

Οι απόψεις του Ιππόκαμπου για το σχέδιο της νέας προβλήτας

Οι απόψεις του Ιππόκαμπου για το σχέδιο της νέας προβλήτας

Η Πάτμος ανήκει στους μικρούς νησιωτικούς πληθυσμούς (έκταση 34 χλμ. και πληθυσμός 3.500), έχει διατηρήσει, εν πολλοίς, την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της και η πολιτεία, αναγνωρίζοντας την αξία τόσο των ιστορικών μνημείων της όσο και του φυσικού της τοπίου, την έχει...

Απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου

Απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου

Έχοντας υπόψη:Α. Τη Σχετική Νομοθεσία: Για την Διοίκηση Τον Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87/τεύχος Α/07-06-2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης − Πρόγραμμα Καλλικράτης», ως ισχύει. Το ΠΔ 143/2010 (ΦΕΚ 236/τεύχος Α/27-12-2010) «Οργανισμός...

Απόφαση Επιτροπής Ανάπτυξης και Σχεδιασμού Λιμένων 31/10-2018

Απόφαση Επιτροπής Ανάπτυξης και Σχεδιασμού Λιμένων 31/10-2018

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΛΙΜΕΝΩΝ, ΛΙΜΕΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ( Ε.Σ.Α.Λ.) ΠΡΑΚΤΙΚΟ 76ης/31-10-2018 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ( Ε.Σ.Α.Λ.)...

4 Σχόλια
  1. Juergen Blumenthal

    Horrible! Tower-high ships would destroy this special and picturesque atmosphere of the whole port of Skala. Each voice and every strength is needed to keep the cruisers off the port.

    Απάντηση
  2. Catherine Firy

    Ce projet est totalement incompatible avec les spécificités de l’île de Patmos. Au-delà des raisons invoquées et justifiées (pollution etc…) les actuelles navettes maritimes débarquent un nombre (environ 50 personnes) de passagers permettant d’acheminer par bus vers Chora. Que va-t-il se passer quand 3000 passagers vont débarquer d’un seul coup ? Réaménager un accueil correct est plus urgent et constructif que de vouloir détruire l’île !*

    Απάντηση
    • Robert de Puysegur

      I believe that this project of a pier for large cruise ships is absolutely not adapted to the economic needs of Patmos. Cruise ships customers spend less than a day in an island; therefore they are not customers for hotels nor night restaurants; they will not spend time at lunch restaurants either because of lack of time; they would be too many at a time for cafés and beaches to accommodate them; and too many for the current float of buses, coaches and taxis to transport them or current car rentals fleets to lease cars or scooters to them (not mentioning an inevitable increase in the number of road accidents). The current healthcare infrastucture is much too light to provide cover to the inevitable health problems that will affect those many tourists while in the island, leading to innumerable wrenching situations.
      I believe that the municipality is preparing to have to face many very difficult issues which it may not have sufficiently taken into account in the field of finance management, responsibility, environment and having to give up priority infrastructure projects (water supply and waste management are two that I can think of), among others.
      With my family and friends, we have been spending four to six weeks each year on the island for years and we believe we have a correct appreciation of what it needs. This project is not what it needs. It would create more negative than positive effects.

      Απάντηση

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ποιον συμφέρει ο τουρισμός της κρουαζιέρας; – Sustainable Cyclades - […] Ο συγκεκριμένος σύλλογος αντιτίθεται και στο masterplan που υπάρχει για την δημιουργία μεγαλύτερης προβλήτας […]

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *