Η Πάτμος ανήκει στους μικρούς νησιωτικούς πληθυσμούς (έκταση 34 χλμ. και πληθυσμός 3.500), έχει διατηρήσει, εν πολλοίς, την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της και η πολιτεία, αναγνωρίζοντας την αξία τόσο των ιστορικών μνημείων της όσο και του φυσικού της τοπίου, την έχει θωρακίσει με νόμους προστασίας που την έχουν προφυλάξει ως τώρα.
Το προτεινόμενο έργο κατασκευής προβλήτας πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (μήκους 220 μ.), στην είσοδο του λιμανιού θεωρούμε ότι απειλεί με ανεπανόρθωτη καταστροφή την Πάτμο.
Ως Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου «Ιππόκαμπος» εκφράζουμε τις ακόλουθες αντιρρήσεις-ενστάσεις σχετικά:
1. Θα επέλθει ανεπανόρθωτη αλλοίωση του φυσικού ανάγλυφου της περιοχής κατασκευής της προβλήτας, εφ’ όσον προβλέπονται επιχωματώσεις και επέκταση της επιφάνειας χρήσης του λιμένα από τα προβλεπόμενα έργα. Το όλο εγχείρημα έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τον χαρακτηρισμό της Πάτμου ως τοπίου ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.
2. Το θαλάσσιο περιβάλλον του λιμανιού θα υποστεί τις συνέπειες της αύξησης της ρύπανσης από τα απόβλητα και τα καύσιμα των κρουαζιερόπλοιων.
3. Θα επιβαρυνθεί με την ατμοσφαιρική μόλυνση από τα εκπεμπόμενα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων, για όσο διάστημα παραμένουν στην προβλήτα με τις μηχανές σε λειτουργία, όχι μόνον η κατοικημένη περιοχή που γειτνιάζει με την προβλήτα αλλά και όλος ο οικισμός της Σκάλας.
4. Η ποιότητα του αέρα θα επηρεαστεί και από την αύξηση της κίνησης τροχοφόρων (πούλμαν, ταξί). Γενικότερα, θεωρούμε ότι, ως προς το κυκλοφοριακό, η πορεία πρέπει να είναι αντίστροφη. Μείωση των οχημάτων, φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, μελέτη παράκαμψης της παραλιακής οδού της Σκάλας και δημιουργία περιφερειακού δρόμου.
5. Η ύπαρξη ενός μόνον κεντρικού οδικού άξονα, κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, με την αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων, θα δημιουργήσει συνθήκες αστικού περιβάλλοντος με ηχορύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση, κίνδυνο ατυχημάτων και γενικότερη εικόνα αστικού λιμένα.
6. Ουδεμία οικονομική μελέτη έχει προϋπάρξει που να αποδεικνύει το όφελος από την αύξηση των επισκεπτών κρουαζιέρας για την οικονομία του νησιού. Θεωρούμε ότι τα οφέλη θα πρέπει να αφορούν, αν όχι το σύνολο, πάντως μεγάλη μερίδα του πληθυσμού για να δικαιολογούν τέτοιου μεγέθους επεμβάσεις.
7. Οι υποδομές του νησιού είναι ελλειμματικές για τους κατοίκους και βεβαίως προβληματικές, όταν ο πληθυσμός πολλαπλασιάζεται – την υπερφορτωμένη θερινή περίοδο – και βεβαίως δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες (ύδρευση, αποχέτευση, συγκοινωνιακό δίκτυο, υγειονομική κάλυψη).
8. Εκτός από τους φορείς του Δήμου και μια πολύ μικρή ομάδα επιχειρηματιών που έχουν άμεσο συμφέρον από την κρουαζιέρα (πράκτορες κρουαζιερόπλοιων, λεμβούχοι κ.λ.π.) είναι ελάχιστοι οι δημότες της Πάτμου που γνωρίζουν τι επιδιώκεται με την ακραία αυτή επέμβαση στο περιβάλλον του νησιού.
Διαδίδεται ότι «η προβλήτα θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού και η κρουαζιέρα αποτελεί την ατμομηχανή του τουρισμού για την Πάτμο». Η πραγματικότητα είναι ότι, επειδή δεν έγινε η δημόσια διαβούλευση στην Πάτμο (αλλά στην Ρόδο), οι κάτοικοι δεν ενημερώθηκαν καθόλου και δεν ζητήθηκε ποτέ η γνώμη τους.
9. Το μέγεθος του νησιού, τόσο σε έκταση όσο και σε πληθυσμό, δεν αντέχει μιας τέτοιας κλίμακας επέμβαση στο ευαίσθητο οικοσύστημά του. Το έργο είναι δυσανάλογο με την φέρουσα ικανότητα της Πάτμου. Έπρεπε να έχει προηγηθεί τεχνική μελέτη.
10. Δηλώνουμε ως συλλογικότητα ότι δεν είμαστε γενικά εναντίον της κρουαζιέρας. Πιστεύουμε ότι προσφέρει στην οικονομία του νησιού. Όμως δεν θα συμφωνήσουμε να θυσιαστούν, στο βωμό της κρουαζιέρας, αυτά που θεωρούμε ως ανυπέρβλητες αξίες της Πάτμου. Το αμόλυντο φυσικό της περιβάλλον και η ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Συλλογή υπογραφών – 1101 υπογραφές για την ακύρωση κατασκευής προβλήτας μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στην είσοδο λιμένα Σκάλας Πάτμου
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου «Ιππόκαμπος» ανακοινώνει την ολοκλήρωση της πρωτοβουλίας συλλογής υπογραφών που ανέλαβε πριν ένα χρόνο...
0 Σχόλια