Περί COSCO, master plan, Σ.Μ.Π.Ε., ανάπτυξης και λοιπών… «δαιμονίων»

01/02/2025

Στις 11/03/2022, σταμάτησαν τα έργα επέκτασης της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, έπειτα από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 547,548,549/2022), σύμφωνα με τις οποίες κρίθηκε παράνομος ο τρόπος που σχεδιάστηκε συνολικά το Master Plan της COSCO. Ειδικότερα, οι εργασίες ξεκίνησαν χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) παραβιάζοντας με αυτόν τον τρόπο το ελληνικό και το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Σύμφωνα με την  απόφαση του ΣτΕ, παγώνουν η νότια επέκταση προβλήτας κρουαζιέρας του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, ο νέος χερσαίος επιβατικός σταθμός, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, η επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και η κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην Προβλήτα Ηρακλέους.

Η ακύρωση της επέκτασης των έργων του Λιμένα του Πειραιά αποτελεί μία ιδιαίτερα σημαντική νίκη της κοινωνίας των πολιτών, η οποία είναι το αποτέλεσμα της συντονισμένης συλλογικής προσπάθειας πολιτών και φορέων, καθώς και της ολοκληρωμένης επιστημονικής και νομικής τεκμηρίωσης. Είναι ένα αισιόδοξο παράδειγμα που θα πρέπει να θυμίσει σε όλους μας την κοινή μας υποχρέωση να αναλαμβάνουμε δράση ενάντια στα “περιβαλλοντικά εγκλήματα” που συχνά βαφτίζονται “αναπτυξιακά έργα”, με κόστος την ποιότητα της ζωής μας και το πραγματικό δημόσιο συμφέρον.

Σε συνέχεια της απόφασης, το ΥΠΕΝ, προκειμένου να ευθυγραμμιστεί με την ολομέλεια του ΣτΕ της 11/03/2022, προχώρησε σε τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας(ν. 5167 άρθρ. 46), σύμφωνα με την οποία η ΣΜΠΕ (στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων) ΕΊΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ για έργα που αφορούν την αναβάθμιση λιμένων (master plan).

O σύλλογός μας θεωρεί ότι οι τροποποιήσεις που φέρνει ο νέος νόμος επί το αυστηρότερον, όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, συγχρονίζονται με τις ανησυχίες που είχαμε προβάλλει από την αρχή για τις απειλές που εγκυμονούσε ο σχεδιασμός του master plan του λιμανιού της Πάτμου. Δικαιώνουν τη σθεναρή στάση των 350 κατοίκων του νησιού που θα επηρεάζονταν άμεσα από την κατασκευή της προβλήτας δίπλα στα σπίτια τους και των 1.100 ενεργών πολιτών που – με πρωτοβουλία του Ιππόκαμπου – ζήτησαν, με τις υπογραφές τους, από το ΥΠΕΝ να επανεξετάσει τις αποφάσεις του.

Η προϋπόθεση, που θέτει ως υποχρεωτική την εκπόνηση στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δημιουργεί πολύ αυστηρά πλαίσια και οδηγεί – όπως είναι λογικό – σε πολύπλευρες, σύνθετες και πολυδάπανες μελέτες, όσον αφορά την έγκριση λιμενικών έργων.

Ο ΣΠΠΠ Ιππόκαμπος θεωρεί ότι η προσπάθεια για μετατροπή του λιμανιού της Πάτμου σε αποκλειστικά τουριστικής χρήσης(master plan λιμανιού Πάτμου) και το βάρος που δόθηκε στο έργο της κατασκευής προβλήτας για κρουαζιερόπλοια 220 μέτρων ήταν λανθασμένα εξ αρχής.

Πιστεύουμε ότι οι προτεραιότητες που έχει ανάγκη η Πάτμος θα έπρεπε να αφορούν πρωτίστως την βελτίωση των έργων υποδομής που θα ωφελήσουν κυρίως τους μόνιμους κατοίκους και δευτερευόντως τους επισκέπτες.

Η τουριστική ανάπτυξη, πέρα από το ότι δεν έπρεπε να αποτελεί μονόδρομο για κανένα τόπο, οφείλει να διασφαλίζει την βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, την διατήρηση του φυσικού τοπίου, την ποιότητα ζωής για τους κατοίκους του νησιού.

Τα χρήματα που σπαταλήθηκαν από τον Δήμο ασυλλόγιστα για μελέτες που αφορούσαν την υλοποίηση του master plan έλειψαν από έργα που έχουν ανάγκη οι μόνιμοι κάτοικοι.

Όσον αφορά την παθιασμένη εμμονή της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου (https://www.patmostimes.gr/category/tourismos/17004-o-master-plan) στην υποστήριξη του master plan άνευ όρων, είναι πραγματικά να απορεί κανείς με την εθελοτυφλία τους που θεωρεί ανάπτυξη την ισοπέδωση όλων των αξιών που αφορούν την βιωσιμότητα του ευαίσθητου οικοσυστήματος της Πάτμου.

Ουδεμία ανησυχία για την προστασία αυτού που αποτελεί την μοναδικότητα του τόπου. Του απείραχτου, εν πολλοίς, έργου της φύσης και του ανθρώπου, του μοναδικού συνδυασμού φύσης και ιστορίας .

Σηκώνουν τα λάβαρα του πολέμου και εναντιώνονται ακόμα και στην περιβαλλοντική πολιτική του ΥΠΕΝ και την νομολογία του ανώτατου δικαστηρίου της χώρας.

Γνωρίζουν ότι οι πέριξ του λιμανιού του Πειραιά δήμοι εναντιώθηκαν στην Cosco συμπαρατασσόμενοι με την κοινωνία των πολιτών; Αντιθέτως η παράταξη του κ. Πέντε όρθωσε το ανάστημά της δίπλα στους υποστηρικτές της ανάπτυξης χωρίς περιορισμούς. Ανάπτυξη για την μείζονα αντιπολίτευση του Δήμου είναι η  πολιτική οικονομικού και μόνον οφέλους. Τα υπόλοιπα που σχετίζονται με την ασπίδα προστασίας του περιβάλλοντος αποτελούν λεπτομέρειες που αξίζουν χλευασμό και μόνον.

Υπέρμαχοι της κατασκευής μιας αχρείαστης για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας προβλήτας, αδιάφοροι για το ισοζύγιο κόστους-οφέλους, οπισθοδρομικοί στις αξίες που προστατεύει το ελληνικό και κυρίως το ενωσιακό δίκαιο.

Είναι θλιβερά απομονωμένοι από την πολιτική τόσο του ΥΠΕΝ, όσον αφορά τα έργα στα λιμάνια, όσο και όσον αφορά την προστασία των παραλιών μας από την ασύδοτη εμπορική εκμετάλλευση ( η παράταξη του κ. Πέντε δεν επιθυμεί να κηρυχθεί απάτητη καμία από τις παραλίες της Πάτμου, συνεδρίαση δημ. Συμβουλίου 17/12/2024).

Εννοεί την ανάπτυξη ως μετατροπή του νησιού σε μια απέραντη εμποροπανήγυρη, όπου όλα πωλούνται και αγοράζονται.

Ο ΣΠΠΠ Ιππόκαμπος παραμένει σταθερά στις αρχές που οδήγησαν στην ίδρυσή του και συντάσσεται με δράσεις και πολιτικές που προστατεύουν τις αξίες που διασφαλίζουν το σήμερα και το αύριο της Πάτμου.

Υποστηρίζουμε σθεναρά τόσο τη νομοθεσία που αφορά τις απάτητες παραλίες, όσο και την αυστηροποίηση των όρων που σχετίζονται με την αναβάθμιση των λιμανιών μας.

Ιανουάριος 2025

0 Σχόλια

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί επίσης να βρεις ενδιαφέροντα …