Του Τάσου Σαραντή, από την Εφημερίδα των Συντακτών
Με ανεπανόρθωτη καταστροφή απειλεί το νησί του Αιγαίου η σχεδιαζόμενη κατασκευή προβλήτας πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, μήκους 220 μέτρων, στην είσοδο του λιμανιού. Στο έργο αντιδρά ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου, ο οποίος τονίζει ότι η φέρουσα τουριστική ικανότητα του νησιού δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε περαιτέρω αύξηση της μαζικής επίσκεψης 1.000 έως 2.000 και πλέον επισκεπτών ταυτόχρονα ● Τον Ιανουάριο η εκδίκαση προσφυγής στο ΣτΕ με αίτημα την ακύρωση του έργου, καθώς η αδειοδότηση φέρεται να έχει πολλά νομικά «κενά»
Ένα έργο που σχεδιάζεται προκειμένου να δοθεί περισσότερος χώρος στα κρουαζιερόπλοια απειλεί με ανεπανόρθωτη καταστροφή την Πάτμο, αφού, εφόσον υλοποιηθεί, θα αλλοιώσει τη φυσιογνωμία της και θα επιβαρύνει κατά πολύ τις υποδομές και την ποιότητα του περιβάλλοντός της. Το προτεινόμενο έργο αφορά την κατασκευή προβλήτας πρόσδεσης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, μήκους 220 μέτρων, στην είσοδο του λιμανιού.
Η Πάτμος, με έκταση 34 χιλιόμετρα και πληθυσμό 3.500 κατοίκους, που ανήκει στους μικρούς νησιωτικούς οικισμούς, έχει διατηρήσει, εν πολλοίς, την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της και η πολιτεία, αναγνωρίζοντας την αξία, τόσο των ιστορικών μνημείων της όσο και του φυσικού της τοπίου, την έχει θωρακίσει με νόμους που την έχουν προφυλάξει ως τώρα.
Μέχρι σήμερα, τα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται το νησί, αράζουν έξω από το λιμάνι και οι επισκέπτες μεταφέρονται με βάρκες στον οικισμό Σκάλα. Εάν και εφόσον δεν υπάρχει καράβι της γραμμής, πλαγιοδετούν στη θέση της προβλήτας όπου πλευρίζουν και τα πλοία της γραμμής. Υπάρχει δυνατότητα για κρουαζιερόπλοια μήκους 220 μέτρων, όσο είναι και τα επιβατικά.
Τα υπουργεία Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου που υποστηρίζουν το έργο, για το οποίο έχουν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και είναι στη φάση έγκρισης χρηματοδοτήσεων, θεωρούν ότι αν κατασκευαστεί νέα προβλήτα, με δυνατότητα να εξυπηρετήσει τα κρουαζιερόπλοια έως 220 μέτρων, τότε θα κατεβαίνουν περισσότεροι επιβάτες και περισσότερα μέλη των πληρωμάτων τους στο νησί. Και ότι η αύξηση των επισκεπτών θα αποφέρει έσοδα όσων επωφελούνται (πούλμαν, ταξί, μαγαζάτορες, τουριστικοί πράκτορες στο Σπήλαιο της Αποκάλυψης και στη μονή του Ιωάννη Θεολόγου).
Στο έργο αντιδρά ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου, αφού η φέρουσα ικανότητα του νησιού δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε περαιτέρω αύξηση της μαζικής επίσκεψης 1.000 έως και 2.000 και πλέον επισκεπτών ταυτόχρονα. Η κίνηση των επισκεπτών της κρουαζιέρας στο νησί γίνεται στο μοναδικό οδικό δίκτυο που διαθέτει και ιδιαίτερα στο τμήμα Σκάλας – Χώρας, μήκους 3 χιλιομέτρων. Το κεντρικό οδικό δίκτυο που ενώνει τους οικισμούς (Σκάλα, Χώρα, Κάμπος, Γροίκος) δεν επιτρέπει εναλλακτικές διαδρομές. Ως εκ τούτου επιβαρύνεται τραγικά.
Εξάλλου, υπάρχει πλήρης δυσαναλογία του μεγέθους του έργου και του μεγέθους της Πάτμου. Οι υποδομές του νησιού (ύδρευση, αποχέτευση, αποκομιδή-διαχείριση σκουπιδιών) δεν αντέχουν σε τέτοιο αριθμό επισκεπτών. Ήδη το νησί γονατίζει με τους καλοκαιρινούς επισκέπτες. Επιπλέον, η αλλοίωση της φυσιογνωμίας του λιμανιού, που έως σήμερα παραμένει η ίδια ανά τους αιώνες, θα είναι ανεπανόρθωτη, καθώς η κατασκευή της προβλήτας για τα κρουαζιερόπλοια θα συνοδεύεται από επιχωματώσεις, τσιμεντοστρώσεις και ογκώδη κτίρια. Στην Πάτμο, λόγω παραμεθορίου, ισχύει η συνθήκη Σένγκεν που απαιτεί κτιριακές εγκαταστάσεις 200 τ.μ. για έλεγχο των επισκεπτών κρουαζιέρας.
Και, βέβαια, αναπόφευκτη συνέπεια θα είναι η μόλυνση του αμόλυντου περιβάλλοντος του νησιού. Το θαλάσσιο περιβάλλον του λιμανιού θα υποστεί τις συνέπειες της αύξησης της ρύπανσης από τα απόβλητα και τα καύσιμα των κρουαζιερόπλοιων. Από την ατμοσφαιρική μόλυνση που θα προκύπτει από τα εκπεμπόμενα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων, για όσο διάστημα παραμένουν στην προβλήτα με τις μηχανές σε λειτουργία, θα επιβαρυνθεί όχι μόνο η κατοικημένη περιοχή που γειτνιάζει με την προβλήτα, αλλά και όλος ο οικισμός της Σκάλας. Η ατμοσφαιρική ρύπανση θα επηρεαστεί και από την αύξηση της κίνησης τροχοφόρων (πούλμαν, ταξί), ενώ αναπόφευκτη θα είναι και η ηχορύπανση.
Το όλο εγχείρημα έρχεται σε πλήρη αντίφαση με τον χαρακτηρισμό της Πάτμου ως τοπίου ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Πάτμου αντιπροτείνει να παραμείνει το υπάρχον καθεστώς ως προς την κρουαζιέρα και να γίνονται αυστηροί έλεγχοι, που μέχρι σήμερα δεν πραγματοποιούνται, όσον αφορά τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται, τα φίλτρα και τη διαχείριση των αποβλήτων των κρουαζιερόπλοιων.
Με αίτημα την ακύρωση του έργου κάτοικος της Πάτμου έχει προχωρήσει σε προσφυγή στο ΣτΕ που πρόκειται να εκδικαστεί τον Ιανουάριο. Κι αυτό, διότι η αδειοδότηση του έργου φέρεται να έχει αρκετά νομικά «κενά». Η αδειοδοτούσα αρχή διεξήγαγε τις διαδικασίες συμμετοχής του κοινού στη Ρόδο, όπου βρίσκεται η έδρα του Τμήματος Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού του Νότιου Αιγαίου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, και όχι στον Δήμο Πάτμου, όπου βρίσκεται ο τόπος υλοποίησης του έργου. Εκτός αυτού, δεν έχει γίνει συνολική εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου και των επιπτώσεων στο αστικό περιβάλλον, ούτε εκτίμηση των επιπτώσεων των εκπομπών που θα προκύψουν από το έργο στην κλιματική αλλαγή, ενώ δεν υπάρχουν αναφορές στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη φύση και την ποσότητα των εκπομπών. Εξάλλου, στη ΜΠΕ δεν γίνεται καμιά αναφορά για τις επιπτώσεις στη βιοποικιλότητα και στα παράκτια ύδατα, δεν έχει γίνει η δέουσα εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και δεν υπολογίζεται ότι το προτεινόμενο έργο βρίσκεται δίπλα σε προστατευόμενη περιοχή Natura.
0 Σχόλια